tirsdag den 10. juli 2012

Hurtigt og lækkert

I mange år har jeg brugt denne opskrift som grund for mange forskellige kager.
Det er en drømmekage-dej men den kan bruges til meget andet i en hurtigt vending og efter hvad skabene byder på af indhold/ingredienser !

Herunder har jeg ex. skrællet 2 æbler og skåret dem i både og drysset med kanelsukker før den kom i ovnen i 25 min.Det kom der denne lækre æbelkage ud af som jeg  serverede lun, med flødeskum.
Jeg brugte en halv portion af dejen, resten brugte jeg til en banankage ( tilsatte en moset banan ).

Igen, kun fantasien sætter grænser !


Dej :

4 Æg, 300 g. Sukker, 250 g.Mel, 3 Tsk. Bagepulver, 2 Tsk. Vanilie, 2 dl.Mælk og 50 g.Smør

Æg og sukker piskes, mælk og margerine koges op, de tørre dele blandes.
De tørre dele tilsættes æggeblandingen og den lettere afkølede mælkeblanding tilsættes til sidst.
Dejen kommes i en form/forme ( bradepande/muffins e.l) Rækker til 24 muffins.
Kagen bages midt i ovnen på 200 grader i 15 til 25 min. alt efter formens/formenes størrelse.

God fornøjelse !

2 kommentarer:

  1. Hvor mange personer er kagen til?

    SvarSlet
  2. Jeg laver denne portion til en form i str. 23 x 33 cm.
    Portionen x 2 når jeg skal bage den i en hel bradepande.
    Svært at sige hvor mange den rækker til da det kommer an på om jeg bruger den til lagkagebunde eller til en kage med fyld.
    Men jeg har til 1 lagekage i to lag med denne portion når jeg hælder den i en springform.
    Håber det hjælper dig og tak for din interesse.

    God fornøjelse Tina ;-)

    SvarSlet